עברת טסט? המדריך לנהג המתחיל - ביטוח חובה

מאת: תמיר ילינק

 

ביטוח מקיף

ביטוח מקיף, נותן לכם כיסוי במקרים הבאים: במידה ואתם מעורבים בתאונה ורכבכם נפגע וזקוק לתיקון, במידה והרכב אתו עשיתם את התאונה זקוק לתיקון, במקרה של גניבה, פריצה, טוטאלוס ועוד. כמו כן ביטוח זה מציע הרחבות רבות בנוסף לביטוח הבסיסי כמו: שירותי גרירה, שבר שמשה, ביטול השתתפות עצמית, שבר מראות צד, פריצה במידה ושכחתם את מפתחות הרכב בתוכו ועוד מגוון רחב של כיסויים נוספים.

ביטוח צד ג’

ביטוח צד ג’ הוא ביטוח עם כיסוי קטן יותר משל המקיף כאשר הוא מכסה רק את הרכב בו פגעתם במידה והייתם מעורבים בתאונה. אם רכבכם נפגע גם כן, יהיה עליכם לשלם את התיקון מכיסכם. כמו כן, אין הוא מכסה פריצות או גניבות וגם הוא מעניק הרחבה של כיסויים על הביטוח הבסיסי אך פחות מאלו המוצעים בביטוח המקיף.

ביטוח חובה

כשמו כן הוא – חובה. ביטוח רכב חובה חל על כל נהג במדינת ישראל ועליו לרכוש את הכיסוי הזה, מדוע? הכיסוי שמעניקה תעודת החובה הוא כיסוי מפני נזקי גוף. במידה וחלילה הייתם מעורבים בתאונה בה מעורבים נפגעי גוף, העלויות של ההוצאות הרפואיות עשויות להגיע לסכומי עתק. ביטוח החובה הוא זה שמשלם לכל אותם נפגעי גוף אשר היו מעורבים בתאונה. אין זה משנה אם אתם נפגעתם, הולכי רגל, עוברי אורח, רוכבי אופניים, הנהג מהרכב השני או הנוסעים שהיו ברכבים בשעת התאונה. כל עוד יש בידכם תעודת חובה אשר הפרטים שלכם כלולים בהגדרותיה אתם מכוסים.

מה קורה במידה ונהגתם ברכב ללא ביטוח חובה?

במידה והינכם נוהגים ברכב אשר תעודת החובה בו איננה כוללת אתכם, אתם מבצעים עבירה פלילית. בישראל אין זה חוקי לנהוג בכלי רכב ללא ביטוח חובה. ההשלכות של מעשה זה הן הרבה יותר קשות מרק “עבירה על החוק”. למה הכוונה? במידה ועצר אתכם שוטר וגילה כי אתם נוהגים ללא ביטוח חובה אתם תזומנו למשפט בו השופט יוכל להחליט שהוא שולל את רישיון הנהיגה שלכם ואף יוכל להחליט לשלוח אתכם למאסר. אין טעם לטעון במשפט “לא ידעתי” משום שבישראל אי ידיעת החוק איננה פותרת מעונש ולכן גם אם באמת לא ידעתם מהן ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח חובה אין זה משנה, עדיין בצעתם עבירה פלילית ואין ספק כי תאלצו לתת את הדין בגינה.

השלכה נוספת ואף חמורה מזו היא במידה ונהגתם ללא ביטוח חובה והייתם מעורבים בתאונה עם נפגעי גוף. כפי שציינו, העלויות של ההוצאות הרפואיות הן יקרות מאד, במיוחד במידה והטיפול בנפגעים הוא ממושך או אם מצבם הפך למצב בו נדרש טיפול רפואי צמוד כמו במקרה סיעודי או צמח חלילה. במידה ואין ברשותכם כיסוי של ביטוח חובה, כל ההוצאות הרפואיות יצאו מכיסכם. בפועל, הדבר אומר, כי במשך שנים רבות וארוכות אתם תתבעו בבתי משפט ותאלצו לשלם מכיסכם לכל אותם הנפגעים בתאונה. אין ספק כי חייכם לעולם לא ישובו להיות כפי שהיו טרם התאונה ולכן כל כך חשוב לרכוש ביטוח חובה.

עלותו של ביטוח החובה

בין אם אתם תיכוניסטים צעירים אשר הוציאו את רישיונם בגיל 17 או בין אם אתם מבוגרים בני 40 אשר זה עתה הוציאו את רישיון הנהיגה, מבחינת ביטוח החובה אין שום הבדל ביניכם. עלותו של ביטוח החובה לנהגים חדשים היא היקרה ביותר משום שביטוח זה ישא בכל ההוצאות הרפואיות במידה ותהיו מעורבים בתאונה. גם אם המחיר יקר מאד לטעמכם ולכיסכם אתם חייבים לרכוש אותו, הן בכדי לא לעבור על החוק והן בכדי שיהיה לכם כיסוי כספי במידה והייתם מעורבים בתאונה עם נפגעי גוף.

לסיכום, רגע לפני שאתם מתניעים את הרכב ויוצאים אל הכבישים, וודאו כי יש ברשותכם את הפוליסות עם הכיסויים הנדרשים להגן עליכם אם חלילה תהיו מעורבים בתאונת דרכים. עדכנו את חברת הביטוח כי אתם נהגים חדשים הנוהגים על הרכב ווודאו כי כל פרטיכם מופיעים במערכת. אל תשכחו לשים את תעודת החובה ברכב במידה ויעצור אתכם שוטר ויבקש לראות את מסמכי הביטוח שלכם. והכי חשוב סעו בזהירות.